Delimano Ceramica-Advertorial Liana Toma

..................................................................................................

sâmbătă, 27 februarie 2010

Alba ca zapada

Made by Liana












Am tot vrut sa fac prajitura aceasta de ani de zile...mi-era dor de ea...prima data am mancat in Oradea la niste prieteni de familie si tanti Florica, Dumnezeu sa o ierte, o prepara de fiecare data cand mergeam la ei. Nu cred sa fi avut vreo 10-12 ani, deci prin '84-86 pe vremea raposatului.O facea sambata si de-abia duminica mancam...:_(((( si ne-nvarteam pe langa ea si eu si sor'mea si Cristi si Sorin, baietii lui tanti Florica, de aceeasi varsta cu noi... o punea pe un scaun, invelita in prosoape de bucatarie si punea peste ea si-un fund de lemn din ala mare cat tava...ii mai simt si-acum parfumul de lamaie si vanilia din zaharul pudra...Ce vremuri faine, Doamne cum trece timpul...
Navigand pe net, cea mai accesibila mi s-a parut reteta de la vulpea bucatar. Multumiri!

Pt. foi:
3 oua,
100 g zahar pudra,
6 linguri ulei,
3 linguri lapte,
1 lingurita rasa praf de copt,
1 varf de cutit sare,
500 g faina.

Pt. crema:
500 ml lapte,
2 linguri cu varf faina,
250 g margarina,
275 g zahar pudra,
1 lamaie.

Pt. decor:
3 linguri zahar pudra
2 plicuri zahar vanilat

Mod de preparare

Foile
1. Se cerne faina impreuna cu praful de copt si un praf de sare. Intr-un castron se amesteca (cu mixerul) laptele, ouale si zaharul, apoi se adauga si uleiul.



Se pune faina, pentru inceput 400 g, si se framanta cu mana. Daca inca se lipeste de maini se tot adauga faina pana incepe sa se ia de pe maini.



2. Se imparte coca rezultata in trei parti egale,



din care rezulta trei foi de marimea tavii de la aragaz. Daca aveti tava mai mica (de exemplu 27 cm × 34 cm), ies patru foi. Se tapeteaza masa cu faina si se intinde foaia cu facaletul. Se unge dosul tavii (tava intoarsa cu fundul in sus) cu unt, margarina sau ulei-peste care puneti hartie de copt. Eu am intins biluta de aluat direct pe tava!



3.Coaceti foile una cate una in cuptorul preincalzit la 350°F, foc mic. O foaie se coace cam in sapte minute; verificati-o din doua in doua minute pentru ca se arde foarte usor. Foaia e gata cand devine aurie. Cuptorul meu nu arde, deci nici vb de 7 minute...mai bine de un sfert de ora si l-am dat la 160 de grade...depinde de cuptor...noroc ca am bec incorporat si-am urmarit-o destoinic. Nu s-au ars deloc!


Ah, si inca ceva...pt. ca am stat cam mult sa se coaca prima foaie, celelalte bile de aluat le-am lasat pe masa, in loc sa le bag in frigider, astfel incat au inceput sa se umfle in cuptor si de-abia le-am venit de hac cu o scobitoare ascutita rau de tot! :lol:



Crema
4. Se amesteca intr-o craticioara faina cu laptele. Amestecati bine, sa nu aiba cocoloase. Ca sa fie mai usor, puteti sa amestecati faina si cateva linguri de lapte separat, intr-o cana, pana dispar cocoloasele,- eu asa am facut!!



si apoi sa varsati amestecul in restul de lapte. Se pune apoi pe foc mic si se amesteca continuu sa nu se prinda. Dupa ce a inceput sa se ingroase se mai fierbe inca 5 minute.



Calda, crema are consistenta laptelui batut. Se lasa la racit- eu am pus-o pe balcon, asta dupa ce am dat-o prin sita, ca ma enervau niste bilute pe-acolo...




5. Intr-un castron se freaca margarina cu zaharul. Se adauga faina si laptele, dar numai dupa ce s-au racit bine- la mine s-a facut ca budinca



(daca puneti amestecul de faina cald peste margarina se va taia). Amestecati bine. Se da lamaia pe razatoarea pentru coaja, apoi se stoarce sucul; se adauga la compozitie si se amesteca.


E nevoie cam de jumatate din coaja si de tot sucul; gustati si ajustati dupa preferinta. Mie mi s-a parut suficient sucul de la o jumatate de lamaie...Se imparte in doua parti egale (trei, daca aveti patru foi).

Etapa finala
6. Pe un platou de marimea foii se aseaza prima foaie, jumatate din crema, foaie, celalalta jumatate de crema, foaie.



Peste prajitura se aseaza un tocator, iar pe tocator o greutate de 800 g–1 kg. Se lasa 12 ore (peste noapte) sa se inmoaie foile ca sa o puteti taia fara probleme.
Eu am pus o tava cu un surplus de reviste...cred ca aveau mai mult de 1 kg



7.Se amesteca zaharul pudra cu zaharul vanilat si se pudreaza deasupra. Se taie in forma de romb.

Cum se taie prajitura in forma de romb? Trasati o linie pe latimea blatului, apoi sub linie 3-4 liniute la un unghi de 45 de grade. Taiati!



Sugestii
La inceput, foile sunt tari si crema pare prea moale. Presati bine prajitura si lasati-o cel putin 12 ore; foile absorb o parte din crema si se inmoaie. Puteti inveli prajitura in folie de plastic inainte sa o puneti la presat.

Daca vreti o prajitura mai inalta, sau daca nu aveti un tocator atat de mare cat foaia, impartiti crema in cinci. Puneti o foaie, doua cincimi de crema, a doua foaie, inca doua cincimi de crema, si a treia foaie. Taiati cu grija prajitura in doua, puneti restul de crema pe una dintre jumatati, si puneti cealalta jumatate deasupra. Lasati 12 ore la presat.

Alba ca zapada


Alba ca zapada cu gura ca o capsuna...hi, hi, hi




Tocmai ce terminasem inimioarele cu capsuni, asa ca le-am aranjat impreuna pe suportul de tort





Alba ca zapada pura ca ghioceii :-)

4 comentarii :

  1. Ce frumoase aduceri aminte!Ce vremuri!Ce femeie minunata era Florica,D-zeu sa o odihneasca!Voi face si eu prajitura cat de curand,era,este si va fi o delicatesa.Nu se compara cu cele din cofetarii!Bravo tie sora-mea!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Merci frumos!Asa e, sor'mea...pacat ca a plecat dintre noi, fara ca noi sa stim...
    Trebuie neaparat sa o faci si tu, merita!
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  3. Liana, cred ca am sa fac prajitura asta pentru petrecerea de ziua mea aici, cand revin din tara in ianuarie. Din cate stiu, e traditionala pentru Ardeal si Banat, asa ca ar fi frumos sa-mi tratez prietenii de pe aici cu ceva de la mine de acasa. Ma bucur ca ai publicat reteta.

    RăspundețiȘtergere
  4. daca dublati cantitatile la crema,e si mai bine,eu asa fac mereu!!

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Hit Counters
@ Continutul acestui blog (imagini/text )constituie proprietatea autoarei, Liana Toma, si nu poate fi folosit integral sau partial fara permisiunea acesteia, in concordanta cu legea nr 8/1996, privind dreptul de autor si drepturile conexe. The content of this blog is protected by the law of copyright. Ask owner permission to use any of its content.
Licenţa Creative Commons
Pe masa din bucatarie Liana Toma de Liana Toma este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 3.0 Ne-adaptată .
Bazată pe opera disponibilă la pemasadinbucatarie.blogspot.com.
Permisii dincolo de aria acestei licente ar putea fi disponibile la http://miciibucatari.blogspot.com/.